fredag 25 juni 2010

Glad Midsommar!

Vår stackars vän har som sagt varit jättesjuk.

Han har varit inlagd på sjukhus nästan en hel vecka och blivit ordinerad massa vila.

Den här veckan har han dock varit tillbaka på lite halvfart. Det verkar gå bra även om han inte har sin fulla styrka än.

Vi har i alla fall hunnit med att få in ytterdörrarna i garaget.

Först ska man lägga dörren ner...


...sen haka av dörrbladet från karmen.

Sen monterar man karmen där den ska vara.

Efter mycket om och men och tre vändor för att köpa ny karmnyckel (dom två första var köpta på ett billigt ställe som inte alltid är så bra och som jag har haft mycket fördomar om och som jag nu fick bekräftade (man får vad man betalar för), men jag nämner inga namn...), fick vi äntligen dit karmarna.

Fort gick det också (när vi väl fick tag på ett verktyg som höll, jag måste komma ihåg att lämna tillbaka dom trasiga).

Sen var det bara att haka i dörrarna. Eller, bara och bara, dörren närmast huset är en branddörr så den väger bly.

Några finjusteringar kvar bara.

Tobbe Jr kom och hjälpte till att lyfta dörrarna, han är jättestark :)


Vi har dessutom fixat klart med halvmånefönstren och målat.

Om ni tittar riktigt noga så ser ni att jag målat fram till mitten, rakt ovanför fönstret. Det blir faktiskt stor skillnad mellan första och andra strykningen. Visst blir det väl fint!? ;)

Det känns som vi är tillbaka på banan igen, efter ett par jobbiga veckor då det kändes som det nästan inte hände något alls.

Det är över huvud taget så himla mycket lättare, roligare och skönare att vara vid huset nu, när det är varmt och ljust. Inga stelfrusna tår och rinnande näsor (förutom för Martin som är lite gräsallergiker), inget evigt mörker och inget snöande.

Min kära kollega Tina, på Flügger, frågade mig flera gånger i vintras, varför folk börjar bygga hus mitt i vintern.

Det enda svar jag hade på den frågan var att vi inte ville vänta till våren. Det kan väl kanske ses som galenskap, men vi hade ju köpt tomten så då var det bara att köra igång. Hade vi väntat skulle det knappt funnits någon tomt kvar.

Men nog är det betydligt lättare nu på sommaren i alla fall :)

Inom den närmsta tiden ska vi flytta ställningen från garaget till huset så vi kan få utsidan färdig.

Det ska bli så kul! Garaget blev så fint, så vi kan bara föreställa oss hur fint huset blir :)

Nu är båten sjösatt och provkörd, maten förberedd, allt som ska kylas på kylning och www.yr.no lovar värme och i sämsta fall lite skurar på förmiddagen.


I morgon blir det båttur på dagen, sen grillning på kvällen.  Allt i goda vänners lag.

Det kan bli riktigt, riktigt bra det här :)

Hoppas ni får en jättetrevlig Midsommar - det ska vi ha :)

1 kommentar:

Erika sa...

Målningen ser jätte bra ut. Hoppas ni fick en trevlig båttur!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails