lördag 20 mars 2010

Skorstensförberedelser.

Vi vill ha en kamin.

Men, vi vet inte om vi ska sätta in den på en gång eller vänta. Det beror faktiskt på hur mycket budgeten skenar iväg.

Men det hindrar ju inte att vi kan vara lite förutseende.

Tips: Därför förbereder vi allt, så det bara är att såga hål i taket och ta bort lite isolering, när den vackra dagen väl kommer (jag vill verkligen ha en kamin!).

Christer mäter ut var skorstenen hamnar.

Det är väldigt nära takstolen, men det går precis.

Vi har nämligen flyttat kaminen någon dm mot hur det är på ritningarna. Därför hade vi ganska bra koll innan vi satte upp takstolarna, hade det varit för "fel" så hade vi satt just den takstolen lite annorlunda.

Ännu en fördel med lösvirke.

För att sotaren ska bli nöjd (och för att huset inte ska brinna ner) sätter vi en mineritskiva närmast skorstenen.

Det är en dyr skiva, men det är det värt.

Här sätter han första biten på plats.

Med risk för att bli tjatig: Jag vill verkligen ha en kamin!

För en som är uppvuxen på landet med massa strömavbrott, är det väldigt onaturligt att inte ha åtminstone en eldstad i huset.

Är lite av en pyroman, helst skulle jag vilja ha en i varje rum ;)

Det finns inget bättre, efter en dag ute i kylan, än att komma in och mysa framför brasan med Martin, en mjuk filt och en kopp varm choklad (som jag av någon anledning alltid bränner mig på).

Jag Vill Verkligen Ha En Kamin!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails