måndag 22 mars 2010

Pythagoras sats.

Här om dagen mätte vi ut innerväggarna.

Jag och Christer hjälptes åt så allt blev rätt, efter att jag och Martin gjort någon liten finjustering på rummen.

Det är en av fördelarna med lösvirke - vill man flytta en vägg en dm eller två är det bara att göra det :)

När vi var vid dom två små sovrummen som blir lite vinklade, gällde det att få allt rakt och rätt...

Det var då vi använde oss av Pythagoras sats.


Christer förklarade allt.

För en som inte riktigt minns mattelektionerna i skolan är det väldigt fascinerande, att man faktiskt kan ha användning av det ;)

Enkelt är det också. Om ena sidan är 60 cm och den andra 80 cm ska den tredje vara 100 cm. Då får man ett 90-gradigt hörn.

Men när han började fördjupa sig om hypotenusan och annat blev det för krångligt. Jag är så nöjd med det lilla.

Om det är någon som inte har koll men vill veta mer är det bara att gå in på Wikipedia Hypotenusa. Min lektion slutar här ;) 

Bra blev det i alla fall :)

Det är först nu som vi kommer att börja se hur det verkligen blir inne i huset :)

Till vänster och i mitten blir det gästrum och kontor, till höger på bilden ser man en bit av det stora badrummet (där jag planerar att spendera mycket tid).

Kram Erika

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails